UItgelicht; Leden van HSV het Alvertje

Vrijdag, 3 juni 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Jack Broeders.

Jack Broeders, wie kent hem niet?
In Jack Broeders stroomt meer vissersbloed dan zo even op het oog waar te nemen is.
Tijdens het vissen zelf, of dat nu een wedstrijd is, of zo even vrij vissen, is hij de rust en vriendelijkheid zelve.
Het al of niet winnen van de wedstrijd lijkt geheel van ondergeschoven belang.
Nee prestatiegericht is Jack niet.
Maar alles wat er "met, op, over, onder of maar enigszins zijdelings "verbonden is met de sportvisserij daar is Jack de "Tijger van Zevenbergen".
Jack is medeoprichter van HSV het Alvertje (26 jaar geleden) en draaide tot vorig jaar fanatiek en terdege voorbereid in alle bestuursfuncties mee.
Maar dat is slechts het topje van de ijsberg aan sportvisserij activiteiten die het warme hart van Jack heeft laten kloppen.
Want ook binnen de federatie ZWN en op landelijk niveau, is hij al jaren een bekend gezicht.
Of het nu gaat over de jeugd, de senioren, de wedstrijdreglementen, het controleren, hand en span, makkelijke of moeilijke karweitjes; Jack is je man.
Tijdens het uitvoeren van die activiteiten toont Jack zijn ware passie en gezicht ( red; ok, ok, thuis bij zijn meissie natuurlijk ookšŸ˜€ ) en staat waarvoor hij is aangenomen.
Voor al dat grootmoedige vrijwilligerswerk moet je hem ook niet al niet hard op de schouders kloppen, want grootdoenerij is hem vreemd. Tijdens het erelidmaatschap die hij bij het 25 jarig bestaan van de vereniging kreeg, kreeg putte hij zich uit in bescheidenheid.
We moesten maar weer snel over gaan tot de orde van de dag", want: "vissen is vooral een leuke bezigheid en om dat voor iedereen toegankelijk te maken en houden" is toch waar het om gaat en niet om mij", aldus Jack.
Sinds hij zich terug getrokken heeft uit het bestuur van het Alvertje; " Ik ben 70, tijd voor de jongeren en ik kom ook niet terug, want ik ben geen Heintje Davids", is hij desondanks meer dan ooit bezig op regionaal en landelijk niveau.
Dat maakt dat hij bij de competitie wedstrijden nogal eens, eigenlijk zeer tegen zijn zin, verstek moet laten gaan.
Maar in hart en spirit blijft hij het Alvertje volgen ( red; doet en passant toch nog even de leden administratie erbij )
Maar als hij even kan, zit hij er gewoon weer bij!

1 Wie ben je, waar ben je geboren en hoe oud ben je?
Ik ben Jacques Broeders, ben geboren in Klundert, en heb inmiddels al de leeftijd van 70 jaar bereikt.

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Dit was al op zeer jonge leeftijd, ik ben namelijk in de polder opgegroeid en daar hoorde gaan vissen er natuurlijk ook bij.
Dus mijn eerste vis die ik ving zal zo op mijn vierde jaar zijn geweest.

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat ik al van jongs af veel in de natuur bezig was.

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Mijn grootste vis heb ik ongetwijfeld gevangen in Ierland.
Het was een Leng van meer dan 1.75 m. en dit is geen vissers latijn.

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Een weekje vissen op de Marlijn lijkt me wel wat.
Maar om met Sportvisserij Nederland op de Noordzee Haaitjes te gaan vangen om te merken lijkt mij ook wel een leuke bezigheid.

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Het raarste kan ik niet zeggen, het naarste wel.
Dat was die keer dat we met ons korps naar het Nederlands Kampioenschap zouden gaan maar door allerlei vervelende omstandigheden waar niemand wat aan kon doen op het allerlaatste moment verstek moesten laten gaan.
Het leukste moment was ook bij een N.K. korpsen, dat werd toen gevist in Groningen.
We gingen met het hele korps op vrijdag al met zijn allen in een bus op pad.
Zo konden we die dag nog even het parcours verkennen voor we naar ons overnachting adres gingen.
We hadden daar de beschikking over een hele woning die geregeld was door Peter Gabriƫls.
We eindigde bij dit N.K. op de allerlaatste plaats maar het was het aller gezelligste en leukste uitje met Het Alvertje ooit.
Over het spannendste kan ik kort zijn;
Ik vis namelijk niet met spanning, ik geniet er alleen maar van.

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Ik was in de gelukkig omstandigheid dat ik de vereniging mede op mocht richten, vanaf die tijd ben ik dus ook al lid van Het Alvertje.
Dat is dus al meer dan 25 jaar.

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Dat we te gast zijn in de natuur en wanneer je onregelmatigheden aan de waterkant ziet meld dat even bij het bestuur.
Dit kan bijvoorbeeld vissterfte, teveel planten groei, botulisme of veel algengroei zijn.
Maar het kan ook stroperij of vernielingen zijn.
Op die manier kunnen we nog in lengte van jaren genieten van onze sport.

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Vissen voor mij is een ontspannende sport.
Alleen jammer dat ik er de laatste tijd niet zo veel aan toe kom.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet met onze sport bezig ben.

10.Heb je nog een vis tip?
Een echte vis tip is het niet maar wel een 'visserstip'. Ik put namelijk veel voldoening uit het vrijwilligers werk wat ik voor de hengelsport mag doen.Hiervoor hoef je niet perse ver van huis te gaan, het kan al bij je eigen clubje.

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Als volgende zou ik graag de niet onverdienstelijke wedstrijd visser Robin van Beurden aan het woord willen laten.