UItgelicht; Leden van HSV het Alvertje

Zondag, 31 juli 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Peter van Beurden

Peter van Beurden, wie kent hem niet?

Peter is het “slachtoffer” geworden van zijn zoon Robin, die vorige maand in deze rubriek stond.
Robin had erg zitten zweten op zijn stukje en moest o.a. hierin ook aangeven wie de volgende zou zijn.
Hij was na veel beraadslagen met zichzelf tot de conclusie gekomen dat hij zijn vader maar eens op ging geven.
Dan kon die eens lekker op zijn stukje gaan zweten.
Dat had hij toch even verkeerd ingeschat, want Peter leverde 1 dag, na onze mail al zijn stukje helemaal tip top in.
Zo kennen wij Peter dan ook helemaal, zowel aan de waterkant als tijdens zijn lange bestuurslid periode.
Spreek je wat met hem af, dan staat hij er, weer of geen weer, laat of vroeg.
Dat Peter sowieso geen enkel probleem heeft met vroeg opstaan is hem door zijn werk al ingepeperd.
In de regio is hij een bekende verschijning bij het voorrijden met de bus die de oplossing moet geven bij de diverse storingen aan bruggen etc.
Dat die storingen niet allemaal tussen 9 en 5 plaats vinden en allemaal het liefst zo snel mogelijk verholpen moeten worden, mag duidelijk zijn.
Maar dan hij dan ook nog vissen als hobby heeft, waar je ook nog eens  vroeg voor uit de veren moet, zal voor de meeste onder ons misschien net even teveel van het goede zijn.
Maar niet voor Peter.
Want hij vist niet alleen bij de club, maar ook al jaren bij de landelijke top competities.
Peter heeft het er allemaal voor over en kent niet anders.
“Zijn kant van het bed verslijt het minst”, zou je haast gaan denken.
Zoals uit het stukje met Robin al bleek, deed hij dat al tientallen jaren samen met hem.
Niet op zón hoog niveau als Robin, maar met minstens net zoveel enthousiasme en gedrevenheid.
En zeg nu zelf, wat is er leuker dan je eigen zoon successen zien halen in activiteiten die jezelf ook graag doet en daar dan met je neus bovenop zitten!
Dat Peter dit jaar voor het eerst niet in het bestuur zit en nog steeds mee vist in de landelijke competitie wil helemaal niet zeggen dat we hem tijdens de competitie van Het Alvertje nooit zien verschijnen.
Zodra er een gaatje in zijn drukke agenda is dan zit hij er weer gewoon bij.
Dat hij tijdens al dat drukke vissen in zijn vrije tijd ook nog wonderlijke dingen meemaakt kan je terug vinden in zijn stukje.

1 Wie ben je, waar ben je geboren en hoe oud ben je?
Ik heet natuurlijk Peter en ben geboren in Zevenbergen op 11-02-1960

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Toen ik een jaar 8 was bij ons achter in de tankval.

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
Het buiten zijn en de spanning van wat ga je vangen want bij het vangen van grote vissen is het mooi die vissen te drillen.
Ik vind dat geweldig!

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Dat was een snoek van rond de meter en die had ik gevangen in de tankval. Iik moet toen ongeveer een jaar of 13 zijn geweest.

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Het silokanaal in Brandenborg Duitsland. Geweldig wat je daar voor voorns kan vangen in oktober.

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Als ik dit ga vertellen dan geloof je het niet maar is geweest aan de Roosendaalse vliet waar ik aandachtig zat te vissen en opeens naast mij een hert uit het water kwam die de vliet was overgezwommen!

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Voor mijn gevoel al een eeuw maar het moet zo ongeveer een jaar of 10 zijn denk ik.

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Ik kom op plaatsen waar ik zie dat er veel rotzooi is achtergelaten. jongens ruim aub alles op!
En tenslotte wil ik nog even kwijt; koop even een vergunning voor je gaat vissen zodat we de kosten voor het maken of onderhouden van de visstekken met ons alle betaalbaar kunnen houden.

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Vissen is voor mij puur ontspanning na een week hard werken vind ik het heerlijk om aan de waterkant in de natuur te zijn.

10.Heb je nog een vis tip?
Denk niet bij een paar keer slecht gevist te hebben dit is niets voor mij want alle vissers hebben hier momenteel last van.
Het water wordt steeds beter van kwaliteit en er komt steeds meer voeding in het water, dus ben met het aanvoeren heel voorzichtig.
Meng je voer met grond of leem dit zal het aasgedrag van de vissen verbeteren waardoor je meer gaat vangen.

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Henk Fens.