Rubriek Uitgelicht:

Woensdag, 2 november 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Jan Stoop

In de rubriek uitgelicht wordt er elke maand een lid van het Alvertje gevraagd naar zijn interesse voor het vissen. Deze maand is dat Jn Stoop

Jan Stoop, wie kent hem niet?

Ja, dat is van Jan eigenlijk moeilijk te zeggen.
Want Jan is een stille, nee geen 'stille' als in politie, maar gewoon een hele rustige stille man.
Dus je moet een beetje je best doen om hem te leren kennen.
En dan merk je als snel dat hij een hele aardige, behulpzame man is, met zo zijn geheel eigen kijk op de wereld om hem heen.
Jan heeft het bijvoorbeeld niet zo op de nieuwigheden zoals de computer en mobieltjes.
Dat wil niet zeggen dat hij niet weet hoe ermee om te gaan, dat moest hij voor zijn werk immers ook.
Maar privé zal je hem dat zelden zien gebruiken. Dat verklaart ook dat er helaas geen digitale foto is van Jan.
Jan staat nooit op de voorgrond, daar heeft hij ook helemaal geen behoefte aan, de wereld is al druk en gek genoeg, dus dat er geen foto is, komt hem ook nog eens goed uit.;-)
Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat hij niets te melden of te vertellen heeft.
In tegendeel, juist op de achtergrond heeft Jan al jaren, in zijn toenmalige functie van medewerker bij het waterschap, onschatbare diensten bewezen voor het Alvertje. Hij wist als een van de eerste wanneer er gemaald, gepompt of gemaaid ging worden. Of zorgde dat daar waar er gevist zou gaan worden dat de kanten of rietplanten er zodanig bij lagen dat er tenminste gevist kon worden.
Dat is sinds zijn pensionering wel anders geworden voor het Alvertje, moeizame gesprekken met de gemeente en het waterschap ( die de visclubs sowieso onderaan hun prioriteitenlijstje hebben hangen) moesten daar weer een beetje verandering in brengen.
Ook voor het maken van de notulen tijdens vele jaar vergaderingen draaide Jan zijn hand niet om.
Jan was altijd aanwezig bij de viscompetities.
Sinds zijn vrouw is gaan kwakkelen is daar helaas verandering in gekomen.
Als een ware echtgenoot en mantelzorger voert hij tegenwoordig bijna het gehele huishouden en de verzorging van zijn vrouw.
Dat allemaal zonder zucht of klacht, Jan blijft gewoon Jan en probeert het leven te nemen zoals dat op hem afkomt.
Dat betekent voor het vissen dat hij zodra hij even kan er wel weer bij is, of probeert doordeweeks even een paar uurtje een hengeltje uit te gooien.

Hieronder Jan over het vissen:

1 Waar ben je geboren, wat voor werk doe je of heb je gedaan en hoe oud ben je?
Zevenbergschenhoek,   Medewerker Waterschap, nu met pensioenen  66 jaar

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
   ± 40 jaar

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
Doordat mijn zoon Remco bij het Alvertje ging vissen

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Een brasem van 63 cm, tijdens het koningsvissen in Willemstad, waarna ik koning werd

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Op dezelfde plek

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Tijdens het vissen met het gezin in de Bosselaar waarbij mijn dochter Patricia een voorn  ving en riep; “Kijk ma, ik heb een vis” en hem vervolgens bij mijn vrouw in haar gezicht sloeg

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
23-24 jaar

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Heb geduld en geef je ogen goed de kost als je met ervaren vissers vist

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Ontspanning

10.Heb je nog een vis tip?
Blijf het voor de fun doen, ook al is het een wedstrijd, dan blijft het gezellig

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Dat gaat Henk Elemans worden