Uitgelicht; leden van Het Alvertje

Zondag, 27 maart 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand Mario van Campenhout.

Mario van Campenhout, Wie kent hem niet?
Over 1 ding kan je gerust zijn, als Mario ooit eens in een cirkel van tien meter afstand bij je in de buurt is geweest, heb je hem zeker onthouden.....
Een geboren en getogen Rotterdammer, met het hieraan onlosmakelijk verbonden Fijenoord virus en zijn onnavolgbare humor.
Hij kan vijf kwartier in een uur praten, heeft overal oog en oor voor en lijkt pas tot rust te komen wanneer alles van zijn kleine vijf ton aan vismateriaal tot op de vierkante centimeter rondom hem uitgestald is op zijn vis plek.
Van oudsher eigenlijk op jacht naar zeevis aan het strand of op de boot.
Maar sinds hij al enige jaren geleden de nieuwe vrouw van zijn leven is tegengekomen is behalve haar, de zoetwater vis zijn nieuwe liefde geworden.
Als Mario ergens voor gaat dat doet hij dat tot in het klokhuis van zijn ziel en is hij vooral al overtuigd van de overwinning nog voordat de wedstrijd goed en wel begonnen is.
Wanneer dat eens niet gebeurd (Red: en dat gebeurd nogal eens....) heeft hij hiervoor meteen een  fabeltastiche verklaring, die in ieder geval aannemelijk moet maken dat het overal aan lag, behalve aan hem.;-)

Mario:
1 Wie ben je, waar ben je geboren en hoe oud ben je?
Ja dat is logisch he, ik ben Mario, geboren in Rotterdam en 48 jaar oud, maar dat zie je nauwelijks.
2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Een jaar of vier, dat staat mij zelf niet meer erg bij, maar de verhalen die mijn ouders ( met name Pa) mij hierover vertelde weet ik nog. Hij was zo mogelijk nog erger dan ik…… nam mij en mijn broer altijd mee en dat vond ik geweldig.  Maar dat was altijd op de zee, zowel met de boot of op het strand. Pas toen ik in Zevenbergen ben komen te wonen en mijn kinderen ook wilden gaan vissen ben ik nu helemaal om naar het zoet.
3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
De spanning die je ervaart als je je eerste vissen hebt gevangen en dat is eigenlijk nooit meer weggegaan. Het is ook een van de weinige momenten dat ik helemaal tot rust kan komen.
4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Dat was een snoek in Geertruidenberg, ik zat samen met een vriend in een bootje en we schrokken ons allebei een bult toen we zagen wat een monster dat was. Hij bleek 112cm te zijn!. Mijn vriend zat helemaal op het uiterste puntje van de boot en wilde dat monster eigenlijk zo snel mogelijk weer in het water zien. Geweldig was dat, ik kan hem nog zo voor mij zien!
5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Daar ga ik denk ik nooit komen maar het Great Barrier Reef in Australië lijkt mij allemachtig prachtig. Daar heb ik van mijn neef, die daar woont, zodanige verhalen over gehoord dat hij na twee uur praten moest ophouden anders had ik mijn spullen al gepakt,.
6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Eigenlijk ( en dat kan eigenlijk ook niet anders, voor de mensen die mij een beetje kennen ) teveel gekkigheid om op te noemen.
Een kleine greep; tijdens het zeevissen hadden mijn maten op een onbewaakt ogenblik een vuilniszak aan mijn haak geknoopt.
Vervolgens heb ik een klein half uur met klotsende oksels aan mijn hengel staan te sjorren voordat ik erachter kwam waar het enthousiaste publiek achter mij nu werkelijk zo enthousiast over was!
Of tijdens een rustpauze lagen we even op het dek te zonnen terwijl er een roedeltje meeuwen overkwam. Ik kwam overeind en precies op de plek waar ik net gelegen had stortte een enorme meeuwenkwak neer.
Ik trots mijn vriend attendeerde op dat feitje, hij zijn hoofd naar mij toedraaide en wilde zeggen; ’wat zeg je?”en onderwijl een monsterkwak precies op zijn gezicht kreeg….
Van veel serieus vissen is er niet veel meer terecht gekomen die dag, want ik bleef maar lachen.
7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Ik denk een jaar of vijf, zes., maar het voelt al als 15.;-)
8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Ik zou geneigd zijn te zeggen: zoek een andere hobby want dan blijven er helemaal weinig vissen meer voor mij over, maar als je zowel lekker wilt ontspannen, maar ook gezonde spanning wil ervaren en helemaal in de natuur wilt zijn, dan is vissen voor jou de sport.
9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Dat kan ernstig variëren, maar ze zijn allemaal wel eens aan de beurt geweest, haha, maar de beste is wel de combinatie van sport en ontspanning.
10.Heb je nog een vis tip?
Luister niet naar mij, dan komt het vanzelf goed, doe je dat wel, dan vang ik weer minder……….;-)