UItgelicht; Leden van HSV het Alvertje

Maandag, 16 mei 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Theo Elemans.

Theo Elemans, wie kent hem niet?

Theodorus Elemans; klein in gestalte maar groot in daden.
Voor mensen die Theo kennen is hij altijd de rust zelve, niet van zijn stuk te krijgen en altijd bereid een handje met wie of wat dan ook te helpen.
Klagen is hem helemaal vreemd, het leven is er vooral om ‘gezellig’ te zijn.
Allemachtig krachtige en pijnlijke hernia’s, waar hij diverse malen voor geopereerd is krijgen hem er niet onder.
Als je hem in die tijd, bedolven onder zijn spullen aan zag komen kreupelen en hem te hulp wilde schieten dan was dat erg aardig, maar helemaal niet nodig.
Hij is in staat om waar dan ook ter wereld in zijn steenkolen Engels met om het even wie contact krijgen.
Zelfs in die ‘Engelse’ conversatie door klinkt regelmatig het Nederlandse woord ‘gezellig’.
Iedereen schijnt dat allemaal nog te begrijpen ook, want ze lopen allemaal met hem weg.
Als visser draait Theo op zijn gemakje al jaren mee in de hoogste regionen van de club en dat alles met een schijnbaar moeiteloze houding en soepelheid.
Het gaat hem helemaal niet om het winnen, maar als je dan toch een wedstrijdje doet, moet je wel je best doen hey?.

1 Wie ben je, waar ben je geboren en hoe oud ben je?
Mijn naam is Theo Elemans, ben momenteel 46 jaar en een geboren Zevenbergenaar.

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Mijn eerste contact met de hengelsport was eigenlijk al in mijn vroege jeugdjaren en dat zal rond de 5 jaar zijn geweest

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
Als kleine jongen in eerste instantie het buiten zijn de beleving dat als je een aanbeet hebt ,er van alles aankan hangen ,naarmate je ouder wordt zoek je toch ook een rustpunt in ons drukke leventje.

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Ach, ja dat staat op een snoek van rond de meter in de Tonnekreek.
Maar de grootste vis die ik aan een hengel heb gehad ,daar wordt ik soms nog weleens badend in ut zweet wakker van.
Het voelde als een heftruck die hard wegreed, maar bleek later een Blue Marlin van dik over de 200 kilo te zijn, we hebben hem zien springen!
Mijn inspanningen bleken helaas zonder resultaat, na 4 minuten knapte de lijn……..
Dat was voor het eerst van mijn leven dat de mensen om mij heen beter even geen grapjes konden maken (red; en dat deden ze dan ook niet)

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Het lijkt mij geweldig om ooit nog eens een roodbuik meerval of in dat soort vissen te denken te vangen. Dus ergens in Thailand bijvoorbeeld.

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Ach ,dat heb ik eigenlijk al een beetje verklapt in vraag 4, zulke dingen blijven je bij!
Een ander opmerkelijk iets wat mij overkwam was dat ik aan m’n paling tuig in de Roode vaart als manneke van een jaar of 12 een enorme krab boven water slingerde en door mijn verbaasdheid m’n hengel t water in rolde. Gelukkig had ik m’n tuig vast en kon ik alles redden. De krab was gelukkig al van m’n haak gevallen!

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Dat zal zeker wel een jaar of 15 zijn

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Gooi gezellig (red; ja daar is ie weer; ‘gezellig!) een hengeltje uit pak je rust in deze snelle wereld en geniet van de mooie natuur dat Nederland zeker te bieden heeft. En geniet van t moment.

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Soms weleens een excuus om ff van huis te gaan maar in eerste instantie ontspanning!!
Daarnaast vind ik het gezellig samen te zijn met andere aan de waterkant en samen deze mooie sport te beleven door weer en wind

10.Heb je nog een vis tip?
Vertrouwen en geloven in de dingen die je doet, dus in jezelf.

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Jacques Broeders