Uitgelicht; Leden van HSV Het Alvertje

Vrijdag, 1 juli 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Robin van Beurden

Robin van Beurden, wie kent hem niet?
Als er 1 manneke al van jongs af aan niet bij de waterkant was weg te slaan, was het Robin wel.
Was hij niet zelf ergens aan het vissen, stond hij wel te kijken bij de oudere vissers.
Als hij thuis niet te vinden was, dan was het al snel; 'oh, ga maar bij een willekeurig slootje kijken, dan heb je hem zo"
Waar het hem in het begin vooral om ging was om de kunst af te kijken.
De senioren vonden dat enthousiaste ventje wel vermakelijk, die wilde echt alles weten.
Robin zoog alle woorden op, knikte stilletjes en vriendelijk, maar sloeg ondertussen alles op in zijn eigen biologische harde schijf.
Binnen en rondom het dorp, kon je je kont niet keren of je zag dat raven zwarte korte harenkoppie van hem door menige rietkraag heen schemeren of aan de waterkant opduiken.
Ondertussen bleven al die activiteiten niet geheel zonder resultaat.
Want “Robinske” had maar eens besloten te gaan mee vissen met de club in de competitie.
Bijna met ‘zijn vinger in zijn neus haalde hij de een na de andere gewonnen wedstrijd of kampioenschap binnen’.
Ook in de regionale en landelijke competitie liet hij zich niet onbetuigd.
Zijn vader was altijd aan zijn zijde en stond hem bij waar nodig, met halen en brengen en vooral advies.
Dat advies hoefde op den duur niet meer.
Op 17 jarige leeftijd waren er al weinig vissers hier die hem nog iets konden vertellen.
Vissen, samen met vader, heeft hij tot zijn 23ste volgehouden en hij draaide op zeer verdienstelijk niveau mee.
De foto’s en bokalen, prijzen en aanverwante artikelen groeiden bijkans de kamer uit.
Ook in het bestuur heeft Robin zijn steentje bijgedragen en was, samen met vaders altijd paraat met meedenken en hand en spandiensten.
Op zijn 24ste gebeurde dan toch waar de oudere vissers het al vanaf zijn 16e over hadden; ‘och dat fanatieke houdt vanzelf op wanneer hij eens tegen een leuk meissie aan loopt”…
Dat heeft dan toch veel langer geduurd dan verwacht en nu zegt men weer; ‘och, als de spanning weer zijn beloop heeft gekregen in de relatie, dan zien we hem weer hoor.
En daar wachten we dan gewoon op zeggen wij .;-)

1 Wie ben je, waar ben je geboren en hoe oud ben je?
Ik ben Robin van Beurden, ik ben 24 jaar, geboren in Breda en woon in Zevenbergen

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Ik was 7/8 jaar oud toen ik begon met vissen, mijn broer viste mee met het Alvertje en toen hij gestopt is ben ik begonnen met de competitie bij de jeugd.

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
Ik ging regelmatig kijken bij mijn broer, en zo begon ik er steeds meer in geïnteresseerd te worden

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Dat durf ik zo niet precies te zeggen, maar dat zal waarschijnlijk een snoek zijn gevangen bij het Sint Joseph plein

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
Ik heb een paar jaar geleden de IAM in Brandenburg gevist, en het lijkt me heel leuk om daar weer eens heen te gaan, je kan hier op de juiste tijd van het jaar werkelijk bakken met vis vangen

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Dat ik tot 2x toe de titel Jeugd Nederlands Kampioen voor mijn schepnet heb moeten zien wegglippen!
De eerste keer was dit in het Lateraalkanaal waar ik 2 keer een brasem loste vlak voor mijn schepnet en deze wedstrijd notabene werd gewonnen met nog geen kilo vis.
De tweede keer was dit in Bolsward waar ik een zeelt loste veroorzaakt door de lelies vlak voor mijn neus, ook deze wedstrijd werd gewonnen met een paar 100 gram.

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Vanaf mijn 7 of 8e dus ik ben nu 24, dus dat is 16 jaar

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Voor iedereen die begint met vissen; goed naar tips luisteren van anderen, vooral veel vragen als je iets ziet wat je niet begrijpt of dingen wil weten, en veel lezen.
Dat is de manier waardoor ik het goed heb geleerd.

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Dit is voor mij het eerste jaar dat ik gestopt ben met de topcompetitie, en heb het altijd als een sport gezien.
Als ik nu weg ga zie ik het meer als ontspanning, omdat het voor mij nu een stuk minder prestatie gericht is.

10.Heb je nog een vis tip?
Probeer vooral ook eens boven de bodem te vissen.
Vaak word dit uit "luiheid" niet gedaan omdat mensen er niet de moeite voor willen nemen en denken dat ze hun vis gewoon op de bodem kunnen vangen. Ik heb hier het laatste jaar goede resultaten mee weten te bereiken.
Ook verschillende brasems, zeker op de momenten dat je tegen de bodem een stuk kleiner formaat vis kon vangen.

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Peter van Beurden