Uitgelicht; Leden van HSV het Alvertje

Woensdag, 31 augustus 2016

In de rubriek "uitgelicht" wordt elke maand een lid van HSV Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat onze voorzitter Henk Fens.

Henk Fens, Wie kent hem niet?
Henk Fens is sinds hij met pensioen is,  bijna elke week wel langs een willekeurige waterkant terug te vinden.
Weer en wind hebben geen enkel recht van spreken, niets houdt hem tegen.
Ja, als het met de vrouw even wat minder gaat is hij natuurlijk paraat, maar verder is er niets wat hem van de waterkant vandaan houdt. Reed hij vroeger stad en land af, tot zelfs in het buitenland aan toe, als nationaal en internationaal scheidsrechter bij het handbal.
Zo schuimt hij nu even fanatiek vaarten, plassen, sloten en kanalen af om zijn witvisjes bij elkaar te scharrelen.
ook zijn vismaatje Frans, vraagt zich zo nu en dan verwonderd af of er weleens natuur omstandigheden te vinden zijn waarvoor Henk zijn vaste woensdag-visdag, zal laten varen.
Henk is ook alweer enige jaren de voorzitter van Het Alvertje.
Hier heeft hij even in moeten komen, maar draait tegenwoordig nergens zijn hand meer voor om.
‘Ouwe koekenbakker , wordt hij met enige regelmaat genoemd door Mario.
Vooral op die momenten wanneer hij Mario in vis en visgewicht tijdens een wedstrijd weer eens verslagen heeft.
Die twee kennen inmiddels een onderlinge verbale strijd waar menig toevallig passerende voorbijganger het meteen voor op een lopen zou zetten.
Henk zit van die over en weer vliegende opmerkingen bijna net zoveel te genieten als wanneer hij er de ene na de andere brasem uittrekt.
Maar er zijn nog veel meer zaken waar hij van kan genieten.
Samen met zijn vrouw op vakantie naar Frankrijk, maar ook het Opa zijn, bevalt hem erg goed.
Iedereen heeft zo zijn stokpaardje in het kiezen van zijn woorden en zo is Henk de man die in elk gesprek erin slaagt het woordje “ja”, of “ja,ja, tot zelfs ”ja, ja, ja” je om de oren kan laat vliegen.
Zijn enthousiasme is door niets te temperen, zomin als zijn liefde voor het witvissen.
Hij verteld hieronder zijn verhaal

1 Waar ben je geboren, wat voor werk doe je of heb je gedaan en hoe oud ben je?

Ik ben geboren in Zevenbergen. ben van beroep banketbakker, maar sinds mijn 61ste jaar met pensioen.
Ik ben geboren in 1948 en dus 67 jaar.

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?

Ik zal een jaar of 6 zijn geweest toen ik mijn eerste bamboehengeltje kreeg.
Deze bestond uit 3 deeltjes en was ongeveer 4 meter lang.
We visten dan meestal in de "zwarte neger" wie weet dat nog?

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?

Vriendjes hadden bijna allemaal zo'n hengeltje, dus je hoorde er bij als je mee ging vissen.

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?

Mijn grootste vis ooit gevangen, is een roofblei van 76 cm. at is nog niet zo lang geleden en is gevangen in een vijver in Oud-Gastel.

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?

Ik lees wel eens verhalen in de visbladen over enorme meervallen in de Ebro in Spanje, dat zou ik ook wel eens willen meemaken.

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt?

Het raarste was een snoek tijdens het peilen!
Het leukste vind ik altijd het geouwehoer tijdens de wedstrijden van het Alvertje: zo van jij hebt altijd een goed plek enz.
Het spannendste was toch wel het vangen van die roofblei!

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?

Ik ben sinds 2009 lid van het Alvertje. Good old Chris van Dongen heeft mij overgehaald.
Tot nog toe heb ik er geen spijt van.

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?

Laat je informeren door ervaren vissers.
Vraag ze het hemd van het lijf, zo kom je veel meer te weten en krijg je meer plezier in het vissen.

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?

Zeker geen excuus om van huis te zijn!
Maar ik probeer toch wel om 2 keer per week een hengeltje uit te gooien.
Op woensdag samen met Frans mijn vaste vismaat, en op zondag een wedstrijdje met het Alvertje.
Dus het is een mix van sport en ontspanning.

10.Heb je nog een vis tip?
Niet echt een tip. maar ik stoor me wel eens aan de rotzooi die vissers achterlaten.
Mijn  tip is dan ook: ruim je eigen rotzooi op!!

11. Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Arjan Haanskorf.