Uitgelicht; Leden van HSV het Alvertje

Zaterdag, 1 oktober 2016

In de rubriek Uitgelicht wordt er elke maand een lid van Het Alvertje gevraagd naar zijn interesse in het vissen. Deze maand is dat Arjan Haaskorf.

Arjan Haaskorf wie ken hem niet?

Ja, niemand eigenlijk!
Maar dat komt voornamelijk omdat iedereen hem kent bij zijn bijnaam; “de Witte”.
Die bijnaam heeft hij ooit eens opgelopen toen zijn haren nog spierwit waren.
Dat die haren in de loop der jaren iets minder wit en vooral dunner werden is blijkbaar niemand opgevallen want hij is nog steeds ‘de Witte’.
Zo gaat dat in Brabant nu eenmaal; heb je een bijnaam dan draag je die je leven met je mee.
Of je wilt of niet en ga je er op een gegeven moment ook naar luisteren en het zelfs vreemd vinden wanneer je eens bij je echte naam wordt aangesproken.
Niet dat hij daar erg mee zit, want ‘de Witte’ lijkt zich niet zo snel door iets van slag te laten raken.
Hij is een regelmatig bezoeker van onze competitie.
Vist met de nodige; ‘och ja ik probeer maar wat, maar zit ondertussen fanatiek de stand bij te houden tijdens de wedstrijd en kan geen bredere glimlach ten toon spreiden wanneer hij weer eens bij de top 3 zit van die dag.
Er zijn maar weinig momenten dat hij er niet is.
Alleen een feestje voor de wedstrijddag breekt hem nogal eens op.
Dan komt hij niet, want; ‘dan heb ik zón kop’, zegt hij terwijl hij met zijn handen ongeveer de omvang van een skippybal aangeeft.
Tsja en ook dat is Brabant, een feestje is er om gezellig te zijn, waarin er veel gelachen en gedronken moet worden.
Dat daar dan ‘zon kop’ van komt wordt dan maar voor lief genomen en een viswedstrijdje voor afgezet.
Maar als hij er is dan doet hij volledig mee en loopt na de wedstrijd als een van mede goed moedig om zich heen mopperende vissers van de dag, zijn steentje bij te dragen in het wegen, meten en/of opschrijven van de uitslag.

1 Waar ben je geboren, wat voor werk doe je of heb je gedaan en hoe oud ben je?
Ik ben geboren in Zevenbergschenhoek en ik ben 48 jaar oud. Ik ben werkzaam bij de gemeente Drimmelen als buitendienstmedewerker bij de afdeleing openbare werken.

2. Hoe oud was je toen je voor het eerst met vissen in aanraking kwam?
Mijn leeftijd zal ongeveer 7 of 8 jaar geweest zijn en ik was met vriendjes heel wat vrije woensdagen te vinden in allerlei sloten en plassen in de buurt.

3. Wat maakte dat je je ervoor bent gaan interesseren?
We gingen altijd vissen met een grote groep dus je ging vanzelf mee, maar de groep werd steeds kleiner en uiteindelijk blijf je bijna alleen over. Dus ik wist dat ik mijn hobby had gevonden.

4. Wat is je grootste vis geweest en waar was dat?
Mijn grootste vis was een paling van 94 cm en die heb ik gevangen aan de Reeput welbekend op Lage Zwaluwe als de Zwemput.

5. Waar zou je graag nog eens willen vissen?
In een putje op Lage Zwaluwe genoemd de Laars daarin mag denk al 25 jaar niet meer in worden gevist omdat het een vogelnatuurgebied is geworden. Ik heb het eens 1 keer geprobeerd koste me gelijk 100 gulden !!!

6. Wat is het raarste, leukste, spannendste of meest opvallende wat je ooit eens meegemaakt hebt tijdens het vissen?
Dat was samen met Henk Fens; we dachten met een visconcours in Standaardbuiten te beginnen en dachten “waar blijft iedereen toch?” en je raad het al het was geen vissen. Een ander opvallend moment was toen je nog op paling mocht vissen, dat we met 2 man op 1 avond 23 palingen hadden gevangen.

7. Hoelang vis je al bij het Alvertje?
Ik denk dat ik al rond de 10 jaar lid ben ik ben meegegaan met Jan Stoop die woont bij mij in de straat dus zodoende.

8. Wat zou je tegen beginnende vissers willen zeggen jong en oud?
Heb geduld en hou vol !!

9. Wat is vissen voor jou nu, een sport, ontspanning of een excuus om van huis te zijn?
Het is voor mij zeer zeker een ontspanning maar ik hou wel van het competitieverband zodat het toch ook wel weer spannend is.

10.Heb je nog een vis tip?
Niet echt een tip maar ook ik heb al vele dingetjes en middeltjes geprobeerd om meer vis te vangen maar je komt altijd weer terug bij de made en de worm.

11.Wie mag er van jou de volgende zijn die deze vragen gaat beantwoorden?
Deze vraag mag jij uitzoeken Wilmar.

Red:Hmmmmmmm dan wordt het Jan Stoop!