Winter Competitie 2017 verslag door Koning Winter...

Dinsdag, 6 december 2016

Koning Winter laat van zich horen

De wintercompetitie
Nou!, nadat de meeste vissers een jaar in winterslaap zijn geweest en de schimmel op hun winterarsenaal heeft gestaan hebben we eindelijk weer een haven gevonden waar we weer helemaal los kunnen gaan.
Na goed overleg en een gezellig bakkie te hebben gedaan met de restaurant eigenaresse Karin en haven meester(es) Jorien, hebben we de datums voor de komende competitie vast gelegd.
Henk F heeft zo snel als hij kon (zeker 1 week te laat) een mail naar alle leden gedaan zodat iedereen zich kon inschrijven.
De trouwe wintervissers waren al snel van de partij maar helaas bleef de teller maar op 8 inschrijvingen staan.

5 November. We gaan los!
Tis natuurlijk nog heel vroeg in het seizoen maar toch gaan we met volle moed naar de 1e wedstrijd.
Loten doen we in het restaurant onder het genot van een bakkie.
Na overleg met Henk F die ondertussen al 10 maal is wezen trainen om wat research te doen, komt met de teleurstellende mededeling dat hij en Frans v R alleen nog maar aan de buitenkant van de haven hebben zitten Feederen.
In de haven zelf bleken ze niets gevangen te hebben.......
Ik zelf ben ook een keer mee geweest om wat research te doen en kwam al snel tot de ontdekking waarom de heren alleen daar gingen vissen. Aan diezelfde steiger ligt een boot met de naam De Zuiderzee.
Op zich niks speciaals en ook de eigenaar is nou niet iets waar graag naar gekeken wordt MAAR!.......
Na 2 uurtjes vissen ging vrouwlief van de schipper even wat boodschapjes doen.
Goeie grut dacht ik, ze is vergeten een broek aan te doen.
Ik moest nogmaals goed kijken en zag toen dat ze weldegelijk een rok(je) aan had.
Kind, kind,  kind,  dacht ik, straks krijg je nog een snot neus van de kou.
Goed, terug naar de 1e wedstrijd.
We kiezen uiteindelijk voor het gemakkelijkst bereikbare steiger, tja er zit wat oud spul bij.
START! Iedereen gaat gelijk met volle moed en geheime ingrediënten aan de gang.
Ietwat teleurgesteld gaan we om 11 uur aan de pauze beginnen, tussenstand: 8 man 0 vis!
De pauze duurde dan ook wat langer dan normaal en we zijn het er allemaal over eens dat we wel HEEL vroeg in het seizoen zijn.
Het 2e gedeelte van de wedstrijd levert warempel nog wat vis op ook.
Topvisser Theo Elemans laat weer wat van zijn buitengewone klasse zien en vangt uiteindelijk 1150 gram, 2e wordt Henk F die met onwaarschijnlijk veel mazzel die 2 visjes haakt die Theo had laten gaan,
3e wordt Peter v Beurden die op de meest gewilde plaats (1) toch wel wat tegenvalt.
Over de rest valt niets te schrijven en we sluiten de eerste vis dag toch ietwat teleurstellend af.

Zaterdag 19 november.
Na overleg besluiten we naar het eerste steiger te gaan en beginnen weer met volle moed.
Zelf loot ik weer heel slecht en zit op nr 6.
Peter zit op de staart en vangt al snel 3 kleine voorntjes.
Ik krijg goede hoop want zelfs Henk F vangt iets wat op een visje lijkt.
Helaas wordt het niet veel beter tot aan de pauze.
Even iets positiefs; de lunch is ook deze keer weer buitengewoon en het is een toplocatie.
Na de pauze gaan we weer los, al snel blijkt dat het niet echt beter wordt.
Achter mij aan de waterkant ligt een grote dode baars en besluit deze voor de gein aan mijn haak te knopen.
De mannen worden gek als ze mij zien worstellen met dit gigantische monster.
Henk F neemt een sprint naar mij toe om mij af te leiden zodat ik de vis alsnog zou lossen.
Ik zie de jaloezie achter zijn brillenglazen opdoemen en op het moment dat hij in de gaten krijgt dat het om een levenloze vis gaat kunnen zijn mondhoeken niet verder open.
Einde wedstrijd, 1e is Peter, niet raar want wederom een staart plek die hij eindelijk naar waarde eindigt.
2e wordt Henk F die wederom met meer geluk dan wijsheid 2 visjes weet te vangen.
De 3e plaats is voor 'good old opa Elemans' die op onnavolgbare wijze in het 2e gedeelte nog een mooie grondel aan de haak slaat.
We sluiten de 2e wedstrijd toch we wat teleurstellend af maar hebben nog steeds vertrouwen voor de toekomst.

Zaterdag 3 december.
Ahaa, de eerste nachtvorsten zijn geweest, de twee 'muppets' hadden nu kansen zat gehad om wat aan research te doen maar nee hoor. De jonge dame heeft zoveel invloed gehad op de mannen dat ze iedere woensdag en zondag al kwijlend naar die boot zitten te turen en nauwelijks aandacht voor hun dobber hadden.
We besluiten op de 2e steiger te gaan zitten en gaan weer met volle moed er tegen aan.
Na een half uur met 6 man (2 keurige afmeldingen) één beetje voor Theo.
Ik word wanhopig en raak enigszins in paniek, het kan toch niet waar zijn dat we weer z’n klote visdag krijgen.
Ik 'upper' om te gaan verkassen naar, jawel, de buiten steiger.
Niet iedereen is enthousiast maar gaat uiteindelijk toch akkoord, behalve opa, die blijft erbij dat 'als hier niks zit, daar ook niks zit'.
We gaan toch verkassen en helpen elkaar met onze spullen zoals een echt collectief en een bijna vrienden groep (tja, ik noem geen namen maar er is altijd wel iemand die vrouw en kind overslaat).
We behouden onze nummers en zitten werkelijk prachtig, uitzicht over de Dintel het zonnetje en zicht op de Zuiderzee.
De ballen voer vliegen door de lucht en we gaan er weer met goede moed tegenaan.
HELAAS, ik denk dat opa gelijk heeft, of toch?!
Henk F. pikkelt een visje (de mazzellaar) en ook Frans vangt een mooi baarsje.
Maar helaas hier blijft het bij, al snel gaan alle ogen richting de Zuiderzee maar zelfs daar valt niks te zien.
Henk F kan het niet laten en gaat tegen alle regels in met zijn Feeder aan de gang.
Tja als voorzitter mag je blijkbaar meer dan alle anderen, ik spreek hem op mijn manier wat stimulerende woorden toe.
Al snel vangt hij wel wat mooie voorns waardoor bij mij alle lood in de schoenen zakt en alvast begin met opruimen.
Aan het einde van de wedstrijd gaan er steeds meer vroegtijdig opruimen en is er aan gemopper geen gebrek.
MAAR, zoals een echte visser beaamt is opa Elemans niet van zijn stoel te slaan en vangt werkelijk in de slotminuut een prachtige voorn en gaat geheel terecht er met de dag winst vandoor.
Goed gedaan opa, dus toch vis hier!
We sluiten af, 1e opa Henk Elemans, 2e Frans en 3e (ik hoop dat de engelen nu op zijn voor hem) 'muppet' Henk F.

Zaterdag 17 december gaan we weer met goede moed en frisse tegenzin verder met deze toch wel wat tegenvallende vangsten in de competitie. Maar vergeet niet heren; het venijn zit hem vaak in de staart (he opa?) en ik als winterkoning (in ruste) ;>) heb nog steeds vertrouwen dat het goed komt.

Groeten,
Koning Winter.