De partij voor de dieren is de laatste jaren stevig aan de weg aan het timmeren

Maandag, 3 april 2023

De partij voor de dieren is de laatste jaren stevig aan de weg aan het timmeren.
Zo hebben zij letterlijk in hun partijprogramma staan dat Sportvissen (de hengeljacht) een vorm van tijdverdrijf is die ernstig dierenleed veroorzaakt en verboden moet worden.
Dat dit geen loze belofte is wijzen de diverse hiervoor ingediende moties al uit in diverse gemeenten in het land.
Deze hebben het tot op heden met veel tegengas en lobby van de betreffende visverenigingen en Sportvisserij Nederland niet gehaald. Maar zijn een serieus te nemen teken aan de wand.
Het is geen kwestie meer van OF, maar WANNEER je dit als hengelsport vereniging ook kan overkomen.
Ook op de jachtsport, de paardensport en beroepsvisserij worden de pijlen gericht en wordt de druk steeds hoger.
Getalsmatig legt de Partij met hun zes zetels in de kamer = 600.000 stemmen en 875.000 stemmen bij de afgelopen provinciale en waterschap verkiezingen een behoorlijk gewicht in de schaal.
Het dierenwelzijn is de slogan die hun eis moet rechtvaardigen.
In een recent (maart 2023) gehouden regio vergadering van de Federatie Zuid West Nederland waren hier diverse presentaties over. Daar kwam goed naar voren welke, meer of minder politiek correcte, strategieën en psychologische marketing beïnvloeding de partij inzet om de burgers in hetzelfde gedachtegoed te krijgen.
De Partij is niet onder de indruk van alle al jaren door de Sportvisserij ingezette maatregelen. ( denk aan; loodvrij vissen, plek schoon achterlaten, vis met natte handen, gebruik van onthaakmat, geen weerhaak, direct en ongeschonden terugzetten, milieu vriendelijk viswater beheer e.d.) en is niet van plan enig water bij de wijn te doen.
Dat roept, naast de inzet van Sportvisserij Nederland en de Federaties, ook om een reactie van de hengelsportvisser zelf.
Dat doen we onder de slogan; ‘Vissen met verstand’.
Waarin wij;
  • Goed uit kunnen leggen dat onze maatregelen wel degelijk rekening houden met dierenwelzijn en dat ook praktiseren als wij zelf aan het vissen zijn.
  • Dat wij altijd bereid zijn om wel het gesprek aan te gaan en ons niet laten verleiden tot een welles, nietes gesprek, of op de Partij afgeven. ( vissen voelen wel/ geen pijn, kijk eens naar de natuur zelf, die is pas wreed, het zijn allemaal malloten, ze weten niet waar ze over praten )
  • Dat Hengelsportverenigingen al decennia een belangrijke functie hebben om te ontspannen in de natuur voor jong en oud. Brengen de jeugd in de natuur, waardoor zij ook andere contacten hebben dan hun digitale media. Geven voorlichting op scholen over de natuur, het vissen als ontspanning en avontuur en brengen hun vanaf de start de grondregels van ‘het vissen met verstand’ bij.
  • Hebben een grote sociale functie door minder validen en ouderen die thuis of in een verzorgingshuis wonen in de gelegenheid te stellen aan de waterkant onder begeleiding hun hobby te kunnen uitvoeren.

De centrale boodschap blijft; als wij ons met zijn allen hieraan houden, houden wij ook onze hobby.
Veel plezier aan de waterkant👍🏼