Vissers Latijn Column Seks aan de waterkant!

Zaterdag, 10 mei 2014

Seks?, jazeker, die zaken gebeuren en vooral de laatste weken is het flink raak!

Dat vissen er een potje van kunnen maken is allang bekend bij de fervente vissers langs de waterkant. Maar dat vissen als eerste diersoort in staat waren tot echte seks, ver voor de mensen, is wat minder bekend. Uit een grote Amerikaanse studie in 2012 kwam naar voren dat primitieve vissen van 400 miljoen jaar geleden al in staat waren tot seks. Niet een beetje eitjes leggen, nee, zij wisten al dat de beste manier om het  te doen was het direct in te brengen bij het vrouwtje. De onderzoekers van het Natural History Museum in Los angeles waren er  helemaal ondersteboven van. "Het was niet gewoon broeden, maar seks waar ze plezier aan beleefden" aldus hoofdonderzoeker John Long op DiscoveryNews.
Tsja, dan zijn de brasems waar de wedstrijdvissers van het Alvertje altijd naarstig naar op zoek zijn, eigenlijk nog steeds maar aan het "tobben". Met een hoop gespetter in ondiep water gaan ze tekeer zodra de watertemperatuur boven de 14 graden komt.
De mannetjes Brasem, met zijn typische paaiuitslag ( knobbeltjes op de schubben )
proberen passerende vrouwtjes in hun buurt te lokken en drukken ze in het groen zodra ze de kans zien. Het vrouwtje legt dan haar eitjes tegenaan en het mannetje bevrucht de eitjes dan weer. Niks direct inbrengen dus, gewoon een beetje laf tegen een hoop groen aan duwen. Vooral in de ochtend en avond uren is het dan raak.
Voor de vissers  zelf is het tijdens de paaitijd maar moeizaam, de vissen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan in een lekkere made of worm te bijten.
Mopperend zitten ze mistoostig naar hun dobber of feedertop te turen of geven zich over aan wat andere fantasien dan vissen,die hoogstwaarschijnlijk getriggerd worden door het  seksuele geweld in het water.
Zo hoorde ik nog niet eens zolang geleden van een visbroeder dat hij morgen in plaats van vissen, zichzelf en zijn vrouw beloofd had de dag vrij te nemen om zich gezamelijk eens geheel in de olie te zetten en dan eens te bekijken of ze elkaar te pakken konden krijgen. Oh, reageerde een andere vismaaat meteen: "als ik jou vrouw was zou ik wel zorgen voor ontzettend goede olie..........."
Zo wordt er ook tijdens de mindere vangperiodes toch ook weer gelachen.
Op internet vond  ik een plaatje die voor eens en altijdeen eind kan maken aan de keuze die de man moet maken als het gaat over vissen of zijn vrouw.......;-)
Maar het kan ook anders natuurlijk........
De Alver.