De Zin en Onzin van Lokvoer

Vrijdag, 30 mei 2014

Het heeft enige jaren geduurd, maar het is zover! Nelis van Deursen gaat enige vis geheimen met ons delen...;-)

Menige visser aan de waterkant kent Nelis wel.
Shit, hij trekt ze er altijd wel uit, hoe doet tie dat toch!?
Tijdens de wedstrijden staan de meeste toeschouwers altijd wel bij hem in de buurt om eens de kunst af te kijken, of gewoon om te zien wat hij er nu weer uithaalt.
Zo zijn er bij ons natuurlijk wel meer, ieder met zijn eigen "vis specialiteiten en vis geheimpjes", maar Nelis is een man apart.
Een beetje oplettende visser heeft misschien wel eens gezien dat hij altijd "zijn boekje" bij hem heeft.
Daar wordt  ( natuurlijk in geheimschrift ) alle mogelijke veranderingen in de wateren waarin gevist wordt, stelselmatig bij gehouden. Elke afstand, diepte, temperatuur, wind en richting van de dag en nog vele vele andere zaken kan je hierin terug vinden.
De Alver dacht, "daar moeten we eens wat mee" en is sinds enige jaren bezig met een strategisch plan om Nelis zijn geheimen te laten delen. Zachte schouderklopjes tijdens de wedstrijden, masserende woorden, veel moppen ( want hij houdt wel van een lach ) maar vooral veel bier met een rood etiket, deed na maanden en maanden, eindelijk zijn werk.
Toen de Alver dan ook eindelijk eens durfde te vragen; zeg Nelis kan jij eens jou gedachten met ons delen op de website over zoiets als lokvoer, kreeg hij direct een volmondig, "ja dat ga ik eens proberen om op papier te zetten!
En zie hieronder, helemaal uit de hand van The master zelf, het lijkt zelfs of je hem echt hoort praten!
Lees en Leer!;
Er werd aan mij gevraagd of ik eens mijn gedachten over lokvoer met jullie wilde delen.
Als eerst denk ik dan; Als je voer van de bekende merken koopt, is dat geen troep, de concurrentie slaapt niet dus moet je wel zorgen voor een goed product. De belangrijkste regel is wel: "zorg dat je voer vers is". Zo kan je een Japans voer van 10€ de kilo kopen ( wat ik dus niet koop ), maar als je die een jaar in een vochtig schuurtje hebt laten liggen, dan is het een verloren kans.
Voer aangepast op de vis is prima, maar denk ook aan het water. Bijvoorbeeld; bij helder water donker voer. Gebruik je geel voer bijvoorbeeld in de Knip of het Zwanegat dan ben je je doel voorbij.
Als jij mij vraagt met wat voor voer ik vis, krijg je altijd een eerlijk antwoord. Al zie ik weleens mensen denken:"ja ja, hij verteld sprookjes". Zelf geloof ik erg in vers voer wat op de juiste wijze is bevochtigd, dus niet er uit laten zien als Brinta pap, maar rustig 2 soms wel 3 keer matig bevochtigen, dan kom je tot een beter resultaat.
Toevoegingen in het voer, wie kent ze niet?. Ik denk echter vaak: "die aanvullingen vangen meer vissers dan vissen,als je begrijpt wat ik bedoel". Natuurlijk zitten er geen slechte zaken in die toevoegingen, maar is het meer een kwestie dat men in 99 van de 100 keer er teveel van gebruikt.
Aas toevoegingen bij je voertje. Ook zoiets, een heleboel vissers lezen dit soort informatie slecht of helemaal niet. Bijvoorbeeld: wel of geen casters door je voer. Het is de bedoeling dat je de vis actief laat zoeken op je voertje naar aas. Als je dus tijdens het vissen pas aas toevoegt, dan kan je het doseren naar het aasgedrag van de vis op dat moment. Als je te weinig aas bijmengt en de vis komt langs, dan kan je er 1 of 2 vangen, maar dan is de vis weer weg. Als voorbeeld:; "je zit aan tafel maar je bord blijft leeg, dan ga je vanzelf ook ergens anders op zoek". Bij teveel aas blijft de vis wel op je plek, maar krijg je weer veel "lijners" en weinig beet, omdat het aas overal ligt. Met andere woorden;"kijk eerst goed naar het aasgedrag en pas je aas en voer aanbod daarop aan. Dat kan elke wedstrijd of vissessie weer anders zijn. Nog meer over casters. Je kan verpakte casters kopen, waar je wel het risico loopt dat deze al oud zijn. Om dit te testen knijp je er een paar kapot en als er een heerlijk lijken luchtje naar boven komt dan weet je dat je beter zonder casters kan vissen. Ook kan je een potje mais meenemen om door je voer te mengen. Ook hier wordt vaak weer de fout begaan om alles meteen maar door het voer te mengen. Nogmaals; "doe dit tijdens het vissen en pas het aan op het aasgedrag van de vis". Ik zeg altijd; "je kan wel graag biefstuk eten, maar 100 tegelijk gaat hem ook niet worden".
De strekking van dit verhaal is dat je voer nog zo goed kan zijn, maar als je de verkeerde aas hoeveelheden mengt is het resultaat; altijd minder vis.
Tot slot;
Koop je voer bij een winkel waar de omzet goed is, dan weet je dat je geen oude rommel koopt. Blijf met je beide benen op de grond staan bij de aanschaf. Op het hoogste niveau word er met heel schraal voer gevist, maar wel heel gedoseerd en uitgerekend met het aas omgegaan. Maak je voertje rustig klaar, denk aan de juiste bevochtiging en vooral je aas aanbieding, daar heb je veel meer aan dan tientallen euro's uit te geven een kant een klare "wereld mix", dat is allemaal commercie en nog eens commercie.

Groet,
Nelis.